søndag 31. januar 2016

Knekkebrød

Er i grunnen godt og aller best er de du lager selv 


Jeg lager de ganske så ofte så har sluttet å måle opp- men det blir ca sånn her 


3 dl grov sammalt rug
4 dl lettkokte havregryn 
2 dl solsikkekjerner
1dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
0,5 teskje salt salt
7 dl vann

Bland sammen det tørre og rør inn vann til en løs deig.
La deigen stå å svelle litt og spe med litt mer vann. 
 Dekk stekebrett med bakepapir og fordel deigen utover brettene med en slikkepott. Fukt slikkepotten da er det lettere å få dratt deigen jevnt utover, tynnere jo bedre. 


Stekes ved 160 C i ca 1 time 10 min på varmluft

Etter ca 10-15 min så tar du ut brettet og bruker en pizzaskjærer og lager passe store ruter. Stek videre. 

Bytt plass på brettene halvveis i steketiden for å få en jevn steking.
Avkjøl og oppbevar i boks



Ønsker dere en fin ny uke 

Smil og Klem 

Monica 

9 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut, det var längesedan jag gjorde knäckebröd nu. Blev lite sugen:) Tack för receptet.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Enig...de beste lager man selv.

    SvarSlett
  3. Hjemmelagede knekkebrød er..simply the best!
    Disse lager jeg og..men nå har det vært tomt i boksen i lang tid...er så mange ting på gang her:)
    Hipp hurra for siste vintermåned...satser på vår når jeg ser Mars:))

    SvarSlett
  4. Det ser jättegott ut, och hembakat
    är såklart det godaste.
    Ha en fin vintervecka
    Kramar/AM

    SvarSlett
  5. Å, det så godt ut :-) På tide å lage knekkebrød igjen nå tror jeg :-)

    SvarSlett
  6. Så flink du er. Jeg har aldri bakt knekkebrød,men nå skal jeg prøve. Her går det i brødbaking etter jeg fikk min nys KitchenAid.

    SvarSlett
  7. Jag bara ääälskar knäckebröd! Bra för magen också...men jag har aldrig bakat något själv! Jag "knycker" ditt recept ska testa, tack!
    Ha en glad vecka Monica, ta hand om dig.
    Kram från Titti

    SvarSlett
  8. Åå, de knekkebrødene er supergode. Faktisk er det mannen i huset som har laget dem noen ganger.
    Klem

    SvarSlett
  9. mmm... ingenting er bedre enn hjemmelagede knekkebrød ♥

    Ønsker deg en finfin uke ♥

    SvarSlett