mandag 1. desember 2014

Tykklefse

I år så har jeg kjørt bort steketakka og bedt svigerdatteren min om å låne den over jula. Jeg får ikke bakt noe i år- men det kan hun og flink er hun også !
 
Disse bakte vi i fjor
 

2 kg hvetemel
600 g sukker
600 g smeltet smør
6 egg
25 g bakepulver
38 g hornsalt
2,5 dl melk
4,5 dl kulturmelk
Blandes forsiktig sammen.
Kjevles ut og stekes på takke.
FYLL
Smør, sukker, kanel blandes
og smøres på lefsene.

 
Dette er en stor oppskrift som er beregnet på å putte i fryseren.
 
Ønsker dere en fin uke 
 
Smil og Klem 
 
Monica  

7 kommentarer:

  1. Det så nydelig ut! Jeg bruker også bake lefser sammen med Mamma og søstrene mine.. Det er så koselig <3
    Ønsker deg en nydelig uke!

    Klem fra Vigdis

    SvarSlett
  2. Först trodde jag det var rån, såna som man steker
    och rullar men det här är nog något jag inte smakat.
    Imorgon är det tisdag.....spännande
    Kramar/AM

    SvarSlett
  3. Nam. Skulle gjerne hatt en takke. Synes bare at den tar så stor plass da den ikke er i bruk…

    Skjønner at dere føler dere smågale om dagen som skal male nymalte vegger osv. Men greit å gjøre om alt før dere flytter inn. Senere blir det jo bare pes. Er veldig spent på det ferdige resultatet.
    Så gøy at du benyttet deg av Black friaday hos Boots. Det hadde vært pop så jeg på intranettet. 40% og fri frakt er jo bra tilbud da :)
    Selv har jeg ikke kjøpt noen julegaver eller gjort noe annet julete.. Er litt vinterslapp om dagen, jobber mye lange dager nå. Så det blir så som så m både hus og trening. Prosjektet mitt går sakte framover. Men blir nok ingen offentlig start i 2014. Har for lite varer, og de lar visst vente på seg. Alt ellers fungerer, kan sende deg en link på facebook.
    Jeg går forresten inn på den forrige bloggen din av gammel vane. Bra med et påminnelsesinnlegg.

    Fin uke til deg. Litt kos og avslapning rekker du kanskje….ikke… ;)
    Klem Mona

    SvarSlett
  4. Hei Monica (✿ ♥‿♥)

    Denne bloggen har jo blitt såå flott, dette er du virkelig flink på ;)
    Husker disse tykklefsene, mamma brukte å lage lignende, kjempegode ˙·٠•●♥
    Masse flott oppskrifter du har fått lagt inn.
    Lykke til med pakking ++++ Gleder med sammen med dere ˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

    Gode klemmer

    Bentemor

    SvarSlett
  5. Det er lenge sidan eg steikte tjukklefser. Det var greit å verta minna på det, for det hadde vore ypperleg å ha i fryseren no ved juletider. Takk for stor oppskrift; den skal eg testa ;)
    Siri

    SvarSlett
  6. Så herlige innlegg du viser her, blir sulten jeg;););)
    Håper alt står bra til med flytting og julestria;)
    God klem;)

    SvarSlett
  7. Hei, innom for å ønske deg en fin dag :-)

    SvarSlett