onsdag 27. mai 2015

Kyllingfrikassé med filet

Hønsefrikasse er så godt syntes jeg- men for en jobb og koke den høna, rense, plukke og det tar sånn tid. Da jeg kom over denne oppskriften så tenkte jeg- hvorfor har ikke jeg tenkt på det før- bruke kyllingbryst ! 


Oppskriften fant jeg her på Matprat

INGREDIENSER til to


  • 2 stk kyllingfilet

  • 3 stk potet

  • 1 stk løk

  • 2 stk gulrot

  • 0,5 stk purre

  • 0,25 stk knollselleri

FRIKASSÉSAUS:


  • 2 ss smør

  • 3 ss hvetemel

  • 4 dl hønsebuljong

  • ca 1 dl matfløte

SALT OG PEPPER

SMAK TIL MED LITT PRESSET SITRON EL. SITRONSAFT



Jeg  kokte kyllingbrystene først og bruke den kraften til å blande ut hønsebuljongen i før jeg laget sausen. Grønnsakene kokte jeg også for seg og brukte noe av kokevannet til å få passe konsistens på frikasseen. Blandet alt sammen og smakte til. 
Litt annerledes fremgangsmåte en originalen- men syntes det blir mest smak slik. 


Enkelt og godt- det var mitt middags tips

Ha en fin dag ! 

Smil og Klem 

Monica 

1 kommentar:

  1. Takk for påminnelse av denne "gode gamle " retten! :) Elsker å lese oppskrifter på nett!
    Denne så nydelig ut!

    Ha en fin uke!

    Klem fra Vigdis

    SvarSlett