torsdag 13. august 2015

Georginene blomstrer

Eller heter de egentlig Dahlia ? 


Mine knoller har jeg fått fra Kråkerøy- da moren min bodde der. Da lærte jeg at de heter Georginer, men om jeg er på et hagesenter da står det Dahlia på pakken. Kanskje det er det latinske ordet. Kan Google det , ja jeg vet- men det kan hete hva det vil for blomsten er skjønn. 


Tar de opp knollene på høsten og setter de ned igjen på våren


Denne har blitt 130 cm høy og de er store og frodige de andre også. Mange knopper som er på vei rundt hele plattingen. 


Håper det blir en fin varm høst for det er mange blomster som er på vei



Humlen vokser så fort- ser den har vokst fra dag til dag


Leo og jeg har nettopp vært på kveldstur 



Ser ikke forskjell på knollene så det er enkle og doble i skjønn forening


Kveld`s sola er herlig


Lykken er å kunne plukke med seg noen inn


Ha det så fint ! 

Smil og Klem 

Monica 

7 kommentarer:

  1. Georginer er flotte. Ja det er mange flotte blomster. Alt til sin tid
    Har ikke peiling på andre navn på georgineen. Men kan tenke meg de har
    forskjellige navn. Det finnes jo så mange forskjelligen av de også.
    Hadde noen jeg fikk med fra Jæren, men et år fikk vi de ikke opp av jorda
    tidsnok, så da var det slutt på de.
    Vi driver å diskuterer hva vi skal gjøre rundt plattingen. Jeg vi har blomsterbedd,
    mens min kjære heller vil ha stein og planter i krukker.
    Tror det blir bedd på ene sida i hvert fall. Er jo flott med stauder som kommer
    igjen år etter år.
    Ha ei strålende helg :)

    SvarSlett
  2. Så fina Dahlior. Jag hade inte hört 'georginer' förrän jag började läsa norska bloggar:) Härlig blomning hos dig.
    Vi har sommarväder i Göteborg dessa dagar, så härligt. Synd bara att man börjat jobba.
    Ha sköna dagar
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Jammen har du grønne fingre. Da jeg var liten kalte jeg dem blondeblomster. :) Nydelig er det utenfor hos deg iallfall.

    Klemmer

    SvarSlett
  4. Jag kallar dom Dahlia, men det andra namnet
    var fint. Och så fin färg, precis vad man vill
    ha nu på sensommaren. Du har så fint i alla
    rabatter.
    Ha en skön helg och kramar/AM

    SvarSlett
  5. Nydelige blomster, Monica. Er ikke flink med blomsternavn, så jeg vet ikke. Jeg er stum av beundring over hva du har fått til på kort tid.
    Ønsker deg ei fortryllende helg
    Klem

    SvarSlett
  6. Jeg har hørt begge deler og uansett hva de heter så er de vakre, jeg plantet flere i vår men bare en kom opp og den har fortsatt ikke blomstra men så er vi et par måneder forsinket med sommeren her da. Syns dere har fått det både frodig å fint hos dere på kort tid. Ha en fortsatt fin sommer.

    SvarSlett
  7. Dahlia er det latinske navnet , det var vist ein Svenske som er opphavet til det navnet.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Georgineslekta

    Før kalte me dei Georginer på norsk, nå brukes begge deler.
    Praktisk å bruke Latinske plantenavn for da skjønner planteinteresserte i flere land hverandre.

    Min mormor kalte Pelargonium for Prins , hadde mange fine prinser i vinduskarmen, noen kaller dei for Granium men det skal helst brukes på Slektningen storkenebb nå.
    Lett å bli forvirra av plantenavn.

    Så gøy at du har tatt vare på plantearv.
    Flotte bilder fra hagen din.
    Aller finest er Leo, mine besteforeldre hadde sånn hund, den hette Rita, bringer fram gode minner, skjønt alle hundene deres hette vist Rita , ,, Eg husker bare den siste Rita. Skjønt bilder og eldre søsken sier, at "Rita" var veldig forskjellig, En gang var ho Sjæfer.

    Ha ein fin søndag.
    Klem,

    SvarSlett