mandag 6. april 2015

Snickerskake

Det mest supre med denne kaken i tillegg til at den er god- er at den kan lages et par dager før.
 Bare den oppbevares kaldt.


350 g salte peanøtter
1 pk, 200 g Ritz salte kjeks

6 eggehviter
5 dl sukker
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker




Legg kjeks i en frysepose og knus til mindre biter (men ikke ”pulver”) ved å rulle en kjevle over. Gjør det samme med peanøttene.

(Du kan også kjøre kjeks og peanøtter sammen til en grov masse med en foodprocessor)



Stivpisk eggehviter, tilsett sukker litt etter litt og pisk til en fast marengs.
Vend inn knust kjeks, knuste peanøtter, bakepulver og vaniljesukker.

Hell i en bakepapir kledd langpanne (30x40 cm).

Stek i varm stekeovn 180oC, på midterste rille i 30-35 min.
Avkjøl kaken helt i formen, hvis ikke vil den være veldig løs.



Glasur:
100 g smør

200 g lys eller mørk kokesjokolade
6 eggeplommer
100 g melis
Tips: Kokesjokolade kan byttes ut med firkløver eller melkesjokolade.

Slik lager du glasuren
Smelt smør og sjokolade over svak varme. Rør sammen til en jevn glasur. Pisk eggeplommer og melis til lys eggedosis og vend inn den lunkene smør- og sjokoladeblandingen.

Sett eventuelt glasuren litt i kjøleskapet, slik at den tykner litt før den smøres over kaken.
Sett kaken kjølig slik at glasuren stivner, før den skjæres opp.
Oppbevares kaldt i tett boks i 6-7 dager




Tips: kaken bør avkjøles helt før du smaker på den, - hvis du klarer å vente!

Smil og Klem 
Monica 


10 kommentarer:

  1. Fristende kake Monica. Selv om jeg ikke er kakemenneske, synes jeg nøtter er veldig godt, så denne ville nok jeg like.
    Håper dere ikke bare har malt i påsken, men hatt noen fine dager. Vi har jo vært på vårt elskede Hvaler vettu.

    SvarSlett
  2. Den kaken så god ut Monica. Her i huset er det slutt på søtsaker fremover. Pondusen vår skal ned så nå er det sunnhet og trening som gjelder for oss. Må nok motstå fristelsen av å lage noe sånt, for å ha slikt i hus går dårlig for meg:-).
    Det var forresten jeg som tutet på deg i går, når du var ute og gikk med hunden. Jeg var på vei til jobb.
    Ønsker deg en flott siste påskedag.
    Klem fra Anne Line

    SvarSlett
  3. Vet at jeg en gang kjøpte slik kjeks for å lage den kaka.
    Men det fikk jeg visst ikke gjort. (kanskje heldigvis, hehe)
    Ser kjempegod ut, må nok lage den til min kjære en gang.
    Han er veldig glad i peanøtter, og jeg i sjokolade, så da
    har vi er god mix hehe.
    Ha ei riktig god våruke :)

    SvarSlett
  4. Haha, jag skulle allt provsmaka innan den
    svalnat :) Ser så jättegott ut.
    Kramar/AM

    SvarSlett
  5. Virkelig farlige bilder du legger ut...kunne kjenne smaken og slik-vil-jeg-spise-nå-følelse!
    Ser veldig god ut:)
    Håper du har hatt en fin påske...nå er det vår:))

    SvarSlett
  6. Farlige fristelser men jeg er i grunnen glad for at jeg slipper å spise den. Men den ser veldig, veldig god ut. Kos deg med siste dagen av påsken og ha en fin uke!

    Klem fra nord.

    SvarSlett
  7. Nam nam, så flott ut
    ...må bare huske å sjekke bloggen din neste gang jeg skal bake ..... Endte opp med posekake med brownies denne gangen.....

    Jorunn

    SvarSlett
  8. Ja den er nyyydelig. Har laget den et par ganger.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  9. Du er flink å stå på og lage kaker Monica :)
    Jeg er såpass rar jeg at jeg ikke engang liker kaker selv,men er heldigvis glad i å bake dem og prøve nye ting da :)
    Derfor er det jo så gøy å finne kaketips hos medbloggere slik som hos deg :)))
    Håper du har hatt en super påske,tenk nå er den allerede over!!!! Skulle bake en suksessterte men så ville Martine prøve,og vi kan vel trygt si den ikke ble helt 100 %.Men gøy at hun vil prøve,prøve og lære !
    Ha en fin ny uke Monica!
    Toveklem :)

    SvarSlett