tirsdag 28. oktober 2014

Fougasse

Har sin opprinnelse fra Marseille og Middelhavet. Fungerer fint som tiltygg til supper og som en smårett. Mellom stekebrett nr 1 og 2 så klarte ikke vi å la være  å smake, og da fant vi ut at det var veldig godt med litt meierismør, blå skimmel ost og vanlig gul ost på handy mannen min og meg. Et glass rødvin hadde også sikkert vært supergodt.  
 


 Gir 6 Fougassebrød
 
600 gr hvetemel
4 dl vann
1 pk tørrgjær
1 knype salt
2 pakker bacon av 140 gr.


 
Ha alt i en bolle (bortsett fra bacon) og elt godt- deigen skal være fast men likevel litt klebrig. Arbeid til deigen er smidig og slipper bollen.
 
 
Settes til heving 1-1,5 time.
 

Ta deigen opp på bordet og ta litt olje på hendene (f.eks raps), elt inn det stekte baconet som er hakket i småbiter og del de i 6 emner. La de ligge og heve seg en halv times tid.
 
 
Klem ut hvert emne til en oval form og klipp eller bruk en kniv eller bruk som meg en bakespatel og lag snitt. Først fra ende til ende, så skrå snitt på hver side. La de stå å hvile noen minutter før de stekes på 230
 grader i ca 15 minutter, midt i ovnen.
 
 
 
Velbekomme
 
Smil og klem
 
Monica

10 kommentarer:

  1. Her legges det ut på løpende bånd ;)

    Klem klem

    SvarSlett
  2. Dette ser da veldig fristende ut!
    Og middelhavsmat er jo toppen:)
    Flott nytt navn på bloggen din!
    Fin høstkveld til deg:)

    SvarSlett
  3. Check, nu har jag lagt nya bloggen
    i min lista. Kommer bli bra det här.
    Kramar/AM

    SvarSlett
  4. Fin ny blogg du har! Jag har lagt till dig i min lista, och kommer kika in här ofta:).
    Kram Maria

    SvarSlett
  5. Gratulerer med ny blogg og nye aktiviteter :)
    Gleder meg til å titte innom deg fremover, stor
    klem fra Mette

    SvarSlett
  6. Gratulerer med ny blogg.
    Her var det jammen mye godt.
    Og jeg som har en dag i morgen med noe
    "ledige"timer. Kanskje det blir baking da.
    Ha en fortsatt god uke :)

    SvarSlett
  7. Grattis till ny blogg och nya härliga tider! Ser väldans gott ut...kanske man skulle baka lite i morgon?
    Varm kram,
    Titti

    SvarSlett
  8. Gratulerer til din nye blogg. Du er inne på blogglisten min Monica.

    SvarSlett
  9. Lykke til med den nye bloggen din, Monica. Den skal følges.
    Dette brødet må prøves. Ser kjempegodt ut.

    Stor klem

    SvarSlett
  10. Disse så nydelige ut! De må prøves,takk for oppskrift! Må selvfølgelig følge deg her også,lykke til!
    Tusen takk for koselige ord inne hos meg :)

    SvarSlett