søndag 2. november 2014

Kardemommekringler

 
1 pk  gjær
75 gr  smør
3,5 dl melk
1  dl sukker
2 ss  lys sirup
10 dl hvetemel
1  egg
ts kardemomme
1  ts vaniljesukker
0,5  ts salt
 
Pluss 100 gr smør og melk til pensling
 
 
 
 
 
 
Smuldre gjæren eller tøm posen om du bruker tørrgjær i bollen. Smelt smøret og tilsett det sammen med melken.
Tilsett sukker, sirup, salt, kardemomme og vaniljesukker. Rør i egget. Arbeid inn det meste av melet.
La heve under klede i 30 minutter. Arbeid inn 100 g mykt matfett, dette gjør jeg også med Kenwooden.
Rull deigen i emner som formes til kringler. Legg på plate med bakepapir og la heve i 30 minutter.
 

 
 
Stekes midt i ovnen ved 225 ° i 10-12 minutter.
Pensles med melk så snart de er tatt ut av ovnen. Avkjøl på rist.

Nå er de klare til å nytes, men det gjør seg godt med litt melis glasur på eller som jeg liker best - strø sukker på en asjett ! tar litt flyte smør på kringlen og dypper den i sukkeret- nam
 
 
Ønsker dere en fin ny uke
 
Smil og Klem
 
Monica

4 kommentarer:

  1. Hei
    dette blir en koselig blogg dette også, nå har jeg lagt den til lista mi, digger oppskriftene dine Monica, har hatt gleden av å prøve flere av dem.
    ha en fin uke, og lykke til med boligjakten

    Jorunn

    SvarSlett
  2. Hei på deg! Endelig har jeg kommet meg inn hit. Liker at du samler favorittoppskriftene dine her, inspirerende og lettvint å finne tilbake til. Er spent på hva som kommer her framover. Det vet du vel ikke selv engang. Er kanskje mest spent på hva du/dere gjør stilmessig. Tror fint dere kan overraske bittelitt :)
    Her skjer det ting, men i sakte tempo. Men det ene drar det andre med seg, så nå har vi sparklet 2 vegger. Håper jeg skal få startet før jul. Har fått en stor og en liten pall. Ser jo at ting tar litt lenger tid i den verden jeg nå tråkker inn i, enn i den jeg er i, i dag. Jeg trenger en stoooor dose tålmodighet. Regnskapsfører er på plass :) Jeg skal ikke brukte tid og energi på ting jeg ikke liker. Gikk grunnleggende excel og regnskap på kveldstid i fjor høst, for å få bekreftet at jeg fortsatt misliker å drive m den slags.
    I morgen er det mandag, vi starter med julekampanje i Boots. Gleder meg litt, vi har masse fine varer og 3 for 2 på alle julevarer fra
    dag 1. Jeg har allerede handlet inn både duftlys og duftpinner, selv om det er innkjøpsstopp ;) + at mine jul/vintervarer har kommet i hus. Så får vi se om jeg rekker å selge de ;)

    Klem Mona

    SvarSlett
  3. Ser herlig ut det du driver å baker.
    Flott at du samler oppskriftene her så er det
    lettvint å finne noe godt når en får lyst til å bake litt.
    Var det noe som svarte til forventningene det huset
    dere var å så på i dag? Spennende å gå på husjakt.
    Ønsker deg ei herlig novemberuke .)

    SvarSlett
  4. Mhhh så herlig - jeg vil ta og bake også :-)) Tusen takk.
    Vi hadde i dag så deilig været, vi kunne sitte ute og drikke kaffen... ahh 2. november.
    (Sist år vi hadde snø.) Jeg hadde bakt hurtig svele dertil.
    Søndagshilsen til deg. Ha en riktig fin uke. Klem fra meg.

    SvarSlett