mandag 10. november 2014

Sprø bringebærkake

Jeg overfører de oppskriftene jeg var mest fornøyd med fra min gamle blogg- denne må jeg lage snart tror jeg
 
 
 200 gr smør
 
4 dl havregryn
 
1,5 dl sukker
2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
 
Smelt smøret og rør det inn i alt det tørre. Fordel utover 2 24 cm sirkler. Stek på 200 grader i ca 15 minutter, til de er gyllen brune. Avkjøles på papiret.
 
Vaniljekrem fyll


3 dl melk
 1 vaniljestang
 3 eggeplommer
 60 gr sukker
 2 ss maizena
 3 ss kremfløte


Varm opp melken til kokepunktet sammen med vaniljestangen som er delt på midten på langs og skrapet ut frøene fra. Visp eggedosis og bland inn maizena- rør inn den varme melken. Hell blandingen tilbake i kjelen. Kok opp over svak varme og la det koke i ca ett minutt/til det tykner- avkjøl.
 
Pynt med bær
 

 
Jeg tok en enkel utvei og brukte vaniljevisp handlet inn i Sverige- den ble litt tynn å bruke til dette, men godt var det.
 
Smil og Klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar